لامپ چیست؟
انواع لامپ :
لامپ‌ها به دو دسته عمده تقسیم می شوند : 1. لامپ‌های التهابی 2. لامپ‌های تخلیه در گاز

کمیت و کیفیت نور تولید شده با توجه به نوع لامپ به کار رفته ، متفاوت است . علاوه بر آن نور به واسطه

پوششی که آن را نگه می دارد و به آن انرژی میدهد و رفلکتورها ، متفاوت از هم می باشند.

رفلکتور : لنزها یا ضربه گیری که برای کنترل نحوه انتشار ، پخش و یا محافظت از نور به کار می رود.

دمای رنگ نور :

نحوه ظاهر شدن منبع نور خاص در زمان روشن شدن آن ، دمای رنگ نور نامیده می شود و بر حسب درجه کلوین اندازه گیری می شود. هرچه دمای رنگ یک منبع نور کمتر باشد ، گرمای آن بیشتر می باشد.

شاخص پرداخت رنگ ( CRI ) :
منبع اصلی نور ، خورشید می باشد و بهترین و طبیعی ترین دید برای ما در زیر نور خورشید است . شاخص پرداخت رنگ ، مقیاس سنجشی قابلیت یک لامپ برای پرداخت دقیق رنگ در مقایسه با منبع نور مرجع با همان دمای رنگ می باشد. که این عدد بین صفر تا صد متغیر است .

CRI ، معمولا در فهرست محصولات شرکت یا کارخانه سازنده لامپ ذکر می شود. بنابراین در هنگام انتخاب لامپ به این گزینه باید دقت کرد .

لامپ‌های التهابی :
لامپ‌های التهابی یا رشته ای ، قدیمی ترین و معمولی ترین لامپ‌‌هایی هستند که همه ما می شناسیم . این لامپ متشکل از یک رشته تنگستن در یک حباب شیشه ای است که بسته به مدل ، این حباب از هوا تخلیه شده و یا با گاز نیتروژن یا آرگون پر می شود. در لامپ‌های رشته ای با عبور دادن برق از میان یک رشته سیم گرم شونده ، نور تولید می شود.

خصوصیات لامپ‌های رشته ای :
لامپ‌های رشته ای از 6 تا 1500 وات موجود می باشند.
فقط 12 درصد از مقدار وات لامپ ، صرف تولید نور می شود و مابقی آن به گرما تیدیل می شود.
این لامپ‌ها عمر نسبتاً کوتاهی از 750 تا 4000 ساعت دارند.

لامپ های هالوژن :
یکی از پیشرفت هایی که در زمینه لامپ‌های التهابی بوجود آمده ، تولید لامپ‌های هالوژن – تنگستن می باشد. در این لامپ‌ها حباب با گاز هالوژن پر می شود.

ویژگی های لامپ هالوژن :
این نوع لامپ‌ها کوچکتر از لامپ‌های معمولی بوده و از این مزیت می توان برای نورپردازی فضا استفاده کرد.
لامپ‌های هالوژن کنترل بسیار دقیق پرتو نور دارند و برای استفاده از نورهای تخصصی در نورپردازی نمایشی و جلوه بخشی فروشگاه ها ، موزه ها ، خانه ها و دیگر کاربردهای آن ، پرطرفدار و متداولند.
عمر مفید آنها تقریباً 3 برابر عمر مفید لامپ‌های رشته ای معمولی است . و با گذشت زمان ، بازده کامل خود را حفظ می کنند. دارای طول عمر 1000 تا 6000 هستند.
این لامپ‌ها که از 5 تا 1500 وات می باشند ، به ازای هر وات ، 10 تا 22 لومن تولید می کنند.
صرفه جویی در انرژی در صورت نیاز به نور متمرکز .
لامپ فلورسنت ( مهتابی ) :
لامپ فلورسنت از یک لوله بلند با قطر کم ساخته می شود ، که سطح داخلی آن از پودر ماده فلورسنت پوشیده شده است .

لامپ‌های فلورسنت برای اینکه درست کار کنند به بالاست نیاز دارند.

بالاست : یک قطعه الکتریکی است که لامپ را برای روشن شدن به کار می اندازد و نیروی الکتریکی را که به آن وارد می شود تنظیم می کند . برخی از بالاست ها می توانند هم زمان تا چهار لامپ را تغذیه کنند و به کار اندازند. در حال حاضر دو نوع بالاست وجود دارد : مغناطیسی و الکترونیکی .

بالاست الکترونیکی نسبت به نوع دیگر آن کارآمدتر و کم صداتر است و لرزش نور لامپ را نیز به میزان چشمگیری کاهش می دهد .

ویژگی های لامپ فلورسنت :
در مقایسه با لامپ‌های رشته ای کارآیی و عمر طولانی تری دارند.
از 4 تا 215 وات موجود می باشند.
در ایران لامپ‌های فلورسنت فشرده را با نام لامپ‌های کم مصرف می شناسند.
لامپ‌های فلورسنت کم حجم :
دارای دو نوع عمده هستند :

نوع اول این لامپ‌ها که پایه هایی پیچ دار دارند و با سرپیچ لامپ‌های التهابی طراحی شده اند تا جایگزین آنها شوند.
نوع دوم که دو شاخه – پایه است ، به گونه ای طراحی شده که در سر پیچ های چراغ هایی که به طور خاص برای لامپ‌های فلورسنت کم حجم طراحی شده اند ، جا بگیرد.
لامپ فلورسنت کم حجم دارای بازده انرژی خوب ، رنگ عالی ، قابلیت کم کردن نور و موارد دیگری هستند که از یک چشمه نور مدرن انتظار می رود.

نورپردازی با لامپ‌های فلورسنت هنوز نتوانسته است به طور کامل جایگزین نورپردازی با لامپ‌های التهابی گردد.

لامپ HID:
لامپ‌های تخلیه پر شدت ، نور را بوسیله تخلیه الکتریکی از میان گاز یا بخار جیوه یونیزه شده تولید می کنند.

ویژگی های لامپ HID :
این نوع لامپ‌ها با گذشت زمان گرم تر می شوند. و به تدریج نورشان بیشتر می شود و پس از چند دقیقه به حداکثر روشنایی خود می رسند.
به منظور ایجاد نور زیاد از یک چشمه نور کم حجم و با دوام طراحی شده اند .
از این نوع لامپ‌ها اغلب برای نورپردازی خیابان ها ، پارکینگ ها ، و فضاهای داخلی بزرگ مانند ورزشگاه ها و کارگاه های صنعتی استفاده می شد. اما در حال حاضر این لامپ‌ها در شصت رنگ مختلف وجود دارند و می توان آنها را در فضای داخلی ساختمان نیز به کار گرفت.
لامپ‌های تخلیه پر شدت بر مبنای مواد مورد استفاده در لوله لامپ ، به سه گروه تقسیم می شوند:
لامپ‌های بخار جیوه
لامپ‌های متال هالید
لامپ‌های بخار سدیم
لامپ بخار جیوه :
این لامپ‌ها از طریق عبور جریان برق در بخار جیوه و تحریک آن ، روشنایی تولید می کنند. لامپ‌های بخار جیوه از ، گونه ای قدیمی از لامپ‌ها هستند که به خاطر استفاده از آنها در لامپ‌های خیابانی و امنیتی ، بقایشان حفظ شده است.

ویژگی های لامپ‌های بخار جیوه :
در مقایسه با دیگر لامپ‌های HID نور نسبتاً ضعیف تر و بازده کمتری دارند .
در اندازه 40 تا 1000 وات می باشند.


لامپ متال هالید :
لامپ‌های متال هالید یا هالیدی فلزی ، شبیه لامپ‌های بخار جیوه می باشند با این تفاوت که در حباب داخلی آنها علاوه بر جیوه مقدار کمی از نمک های هالوژنی وارد می کنند . این کار باعث ایجاد نور بیشتر و رنگ بهتر می شود.

ویژگی لامپ‌های متال هالید :
کارآیی 100 – 35 لومن به ازای هر وات
در اندازه های 32 تا 1500 وات
دارای طول عمر 3 هزار تا 20 هزار ساعت
نور این لامپ‌ها به خاطر شکل فشرده‌شان ، به راحتی قابل کنترل می باشند. و از آنجا که رنگ را به خوبی منتقل می کنند ، می توان از آنها هم برای فضای داخلی و هم خارجی ساختمان استفاده کرد .
لامپ بخار سدیم :
لامپ‌های بخار سدیم از نظر ساختمان شبیه لامپ‌های بخار جیوه هستند ، با این تفاوت که در آن به جای جیوه از سدیم و به جای آرگون از گاز نئون استفاده می شود. این لامپ‌ها در دو نوع : پرفشار سدیم ( HPS ) و کم فشار سدیم (LPS ) وجود دارند.

ویژگی های لامپ‌های بخار سدیم :
در اندازه های 33 تا 100 وات موجود می باشند.
دارای کارآیی 31- 127 لومن در وات
طول عمر 7500 تا 24000 ساعت
نور لامپ‌های بخار سدیم متمایل به رنگ زرد است و روشن شدن کامل آن ده تا پانزده دقیقه طول می کشد.
کاربرد و استفاده از این لامپ‌ها در نورپردازی جاده ها ، پارکینگ ها ، محوطه های صنایع سنگین ، انبارها و موارد دیگری که رنگ نور در نورپردازی آنها چنان اهمیت ندارد ، می باشد.

دیودهای نورانی ( LED ) :
لامپ‌های ال ای دی ، جایگاه ویژه ای در کاربرد نورپردازی دارند. امروزه بیشتر کاربرد لامپ‌های ال ای دی در داخل ساختمان ها مربوط به تابلوهای خروجی است . در صنایع خورو سازی و نور پردازی تابلوها نیز به کار میروند.

در لامپ‌های ال ای دی از تکنولوژی دیود نورافشان استفاده می شود.

ویژگی های ال ای دی :
دارای طول عمر 100000 ساعت می باشند.
بازده نوری 75 تا120 لومن بر وات دارند.
به محض رسیدن ولتاژ روشن می شوند.
طول عمر آنها به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد و تعداد خاموش و روشن کردن در آن نقشی ندارد.
امکان تنظیم نور وجود دارد .
در آنها نور در تمام جهات منتشر نمی شود و به دلیل موجود بودن لنزهایی با زوایای دلخواه نوری ، کاملا قابل کنترل است.
قابلیت تغذیه هم با جریان AC و هم جریان DC با مصرف کم دارد.
لامپ‌های نئون و کاتدی سرد :
طرز کار این لامپ‌ها تا حد زیادی مانند لامپ‌های فلورسنت است.از این لامپ‌ها علاوه بر طراحی روشنایی تابلوها ، می توان در نورپردازی های مربوط به معماری و ساختمان ها نیز استفاده کرد.

لامپ‌های نئون و کاتدی سرد به شکل چشمه های نور لوله مانندی هستند که به هر شکل و هر رنگی می توانند ساخته شوند.

لامپ‌های کاتدی سرد همانند لامپ‌های نئون هستند ، با این تفاوت که قطرشان بزرگتر است و بیشتر در نورپردازی های مربوط به معماری کاربرد دارد. لامپ کاتدی سرد از طریق انتهای دو شاخه ای که دارد قابل تشخیص است ، ولی لامپ نئون در انتهای خود به سیمی منتهی می شود.

لامپ کاتدی سرد بیشتر از لامپ نئون ، نور تولید می کند .
لامپ چیست؟ انواع لامپ : لامپ‌ها به دو دسته عمده تقسیم می شوند : 1. لامپ‌های التهابی 2. لامپ‌های تخلیه در گاز کمیت و کیفیت نور تولید شده با توجه به نوع لامپ به کار رفته ، متفاوت است . علاوه بر آن نور به واسطه پوششی که آن را نگه می دارد و به آن انرژی میدهد و رفلکتورها ، متفاوت از هم می باشند. رفلکتور : لنزها یا ضربه گیری که برای کنترل نحوه انتشار ، پخش و یا محافظت از نور به کار می رود. دمای رنگ نور : نحوه ظاهر شدن منبع نور خاص در زمان روشن شدن آن ، دمای رنگ نور نامیده می شود و بر حسب درجه کلوین اندازه گیری می شود. هرچه دمای رنگ یک منبع نور کمتر باشد ، گرمای آن بیشتر می باشد. شاخص پرداخت رنگ ( CRI ) : منبع اصلی نور ، خورشید می باشد و بهترین و طبیعی ترین دید برای ما در زیر نور خورشید است . شاخص پرداخت رنگ ، مقیاس سنجشی قابلیت یک لامپ برای پرداخت دقیق رنگ در مقایسه با منبع نور مرجع با همان دمای رنگ می باشد. که این عدد بین صفر تا صد متغیر است . CRI ، معمولا در فهرست محصولات شرکت یا کارخانه سازنده لامپ ذکر می شود. بنابراین در هنگام انتخاب لامپ به این گزینه باید دقت کرد . لامپ‌های التهابی : لامپ‌های التهابی یا رشته ای ، قدیمی ترین و معمولی ترین لامپ‌‌هایی هستند که همه ما می شناسیم . این لامپ متشکل از یک رشته تنگستن در یک حباب شیشه ای است که بسته به مدل ، این حباب از هوا تخلیه شده و یا با گاز نیتروژن یا آرگون پر می شود. در لامپ‌های رشته ای با عبور دادن برق از میان یک رشته سیم گرم شونده ، نور تولید می شود. خصوصیات لامپ‌های رشته ای : لامپ‌های رشته ای از 6 تا 1500 وات موجود می باشند. فقط 12 درصد از مقدار وات لامپ ، صرف تولید نور می شود و مابقی آن به گرما تیدیل می شود. این لامپ‌ها عمر نسبتاً کوتاهی از 750 تا 4000 ساعت دارند. لامپ های هالوژن : یکی از پیشرفت هایی که در زمینه لامپ‌های التهابی بوجود آمده ، تولید لامپ‌های هالوژن – تنگستن می باشد. در این لامپ‌ها حباب با گاز هالوژن پر می شود. ویژگی های لامپ هالوژن : این نوع لامپ‌ها کوچکتر از لامپ‌های معمولی بوده و از این مزیت می توان برای نورپردازی فضا استفاده کرد. لامپ‌های هالوژن کنترل بسیار دقیق پرتو نور دارند و برای استفاده از نورهای تخصصی در نورپردازی نمایشی و جلوه بخشی فروشگاه ها ، موزه ها ، خانه ها و دیگر کاربردهای آن ، پرطرفدار و متداولند. عمر مفید آنها تقریباً 3 برابر عمر مفید لامپ‌های رشته ای معمولی است . و با گذشت زمان ، بازده کامل خود را حفظ می کنند. دارای طول عمر 1000 تا 6000 هستند. این لامپ‌ها که از 5 تا 1500 وات می باشند ، به ازای هر وات ، 10 تا 22 لومن تولید می کنند. صرفه جویی در انرژی در صورت نیاز به نور متمرکز . لامپ فلورسنت ( مهتابی ) : لامپ فلورسنت از یک لوله بلند با قطر کم ساخته می شود ، که سطح داخلی آن از پودر ماده فلورسنت پوشیده شده است . لامپ‌های فلورسنت برای اینکه درست کار کنند به بالاست نیاز دارند. بالاست : یک قطعه الکتریکی است که لامپ را برای روشن شدن به کار می اندازد و نیروی الکتریکی را که به آن وارد می شود تنظیم می کند . برخی از بالاست ها می توانند هم زمان تا چهار لامپ را تغذیه کنند و به کار اندازند. در حال حاضر دو نوع بالاست وجود دارد : مغناطیسی و الکترونیکی . بالاست الکترونیکی نسبت به نوع دیگر آن کارآمدتر و کم صداتر است و لرزش نور لامپ را نیز به میزان چشمگیری کاهش می دهد . ویژگی های لامپ فلورسنت : در مقایسه با لامپ‌های رشته ای کارآیی و عمر طولانی تری دارند. از 4 تا 215 وات موجود می باشند. در ایران لامپ‌های فلورسنت فشرده را با نام لامپ‌های کم مصرف می شناسند. لامپ‌های فلورسنت کم حجم : دارای دو نوع عمده هستند : نوع اول این لامپ‌ها که پایه هایی پیچ دار دارند و با سرپیچ لامپ‌های التهابی طراحی شده اند تا جایگزین آنها شوند. نوع دوم که دو شاخه – پایه است ، به گونه ای طراحی شده که در سر پیچ های چراغ هایی که به طور خاص برای لامپ‌های فلورسنت کم حجم طراحی شده اند ، جا بگیرد. لامپ فلورسنت کم حجم دارای بازده انرژی خوب ، رنگ عالی ، قابلیت کم کردن نور و موارد دیگری هستند که از یک چشمه نور مدرن انتظار می رود. نورپردازی با لامپ‌های فلورسنت هنوز نتوانسته است به طور کامل جایگزین نورپردازی با لامپ‌های التهابی گردد. لامپ HID: لامپ‌های تخلیه پر شدت ، نور را بوسیله تخلیه الکتریکی از میان گاز یا بخار جیوه یونیزه شده تولید می کنند. ویژگی های لامپ HID : این نوع لامپ‌ها با گذشت زمان گرم تر می شوند. و به تدریج نورشان بیشتر می شود و پس از چند دقیقه به حداکثر روشنایی خود می رسند. به منظور ایجاد نور زیاد از یک چشمه نور کم حجم و با دوام طراحی شده اند . از این نوع لامپ‌ها اغلب برای نورپردازی خیابان ها ، پارکینگ ها ، و فضاهای داخلی بزرگ مانند ورزشگاه ها و کارگاه های صنعتی استفاده می شد. اما در حال حاضر این لامپ‌ها در شصت رنگ مختلف وجود دارند و می توان آنها را در فضای داخلی ساختمان نیز به کار گرفت. لامپ‌های تخلیه پر شدت بر مبنای مواد مورد استفاده در لوله لامپ ، به سه گروه تقسیم می شوند: لامپ‌های بخار جیوه لامپ‌های متال هالید لامپ‌های بخار سدیم لامپ بخار جیوه : این لامپ‌ها از طریق عبور جریان برق در بخار جیوه و تحریک آن ، روشنایی تولید می کنند. لامپ‌های بخار جیوه از ، گونه ای قدیمی از لامپ‌ها هستند که به خاطر استفاده از آنها در لامپ‌های خیابانی و امنیتی ، بقایشان حفظ شده است. ویژگی های لامپ‌های بخار جیوه : در مقایسه با دیگر لامپ‌های HID نور نسبتاً ضعیف تر و بازده کمتری دارند . در اندازه 40 تا 1000 وات می باشند. لامپ متال هالید : لامپ‌های متال هالید یا هالیدی فلزی ، شبیه لامپ‌های بخار جیوه می باشند با این تفاوت که در حباب داخلی آنها علاوه بر جیوه مقدار کمی از نمک های هالوژنی وارد می کنند . این کار باعث ایجاد نور بیشتر و رنگ بهتر می شود. ویژگی لامپ‌های متال هالید : کارآیی 100 – 35 لومن به ازای هر وات در اندازه های 32 تا 1500 وات دارای طول عمر 3 هزار تا 20 هزار ساعت نور این لامپ‌ها به خاطر شکل فشرده‌شان ، به راحتی قابل کنترل می باشند. و از آنجا که رنگ را به خوبی منتقل می کنند ، می توان از آنها هم برای فضای داخلی و هم خارجی ساختمان استفاده کرد . لامپ بخار سدیم : لامپ‌های بخار سدیم از نظر ساختمان شبیه لامپ‌های بخار جیوه هستند ، با این تفاوت که در آن به جای جیوه از سدیم و به جای آرگون از گاز نئون استفاده می شود. این لامپ‌ها در دو نوع : پرفشار سدیم ( HPS ) و کم فشار سدیم (LPS ) وجود دارند. ویژگی های لامپ‌های بخار سدیم : در اندازه های 33 تا 100 وات موجود می باشند. دارای کارآیی 31- 127 لومن در وات طول عمر 7500 تا 24000 ساعت نور لامپ‌های بخار سدیم متمایل به رنگ زرد است و روشن شدن کامل آن ده تا پانزده دقیقه طول می کشد. کاربرد و استفاده از این لامپ‌ها در نورپردازی جاده ها ، پارکینگ ها ، محوطه های صنایع سنگین ، انبارها و موارد دیگری که رنگ نور در نورپردازی آنها چنان اهمیت ندارد ، می باشد. دیودهای نورانی ( LED ) : لامپ‌های ال ای دی ، جایگاه ویژه ای در کاربرد نورپردازی دارند. امروزه بیشتر کاربرد لامپ‌های ال ای دی در داخل ساختمان ها مربوط به تابلوهای خروجی است . در صنایع خورو سازی و نور پردازی تابلوها نیز به کار میروند. در لامپ‌های ال ای دی از تکنولوژی دیود نورافشان استفاده می شود. ویژگی های ال ای دی : دارای طول عمر 100000 ساعت می باشند. بازده نوری 75 تا120 لومن بر وات دارند. به محض رسیدن ولتاژ روشن می شوند. طول عمر آنها به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد و تعداد خاموش و روشن کردن در آن نقشی ندارد. امکان تنظیم نور وجود دارد . در آنها نور در تمام جهات منتشر نمی شود و به دلیل موجود بودن لنزهایی با زوایای دلخواه نوری ، کاملا قابل کنترل است. قابلیت تغذیه هم با جریان AC و هم جریان DC با مصرف کم دارد. لامپ‌های نئون و کاتدی سرد : طرز کار این لامپ‌ها تا حد زیادی مانند لامپ‌های فلورسنت است.از این لامپ‌ها علاوه بر طراحی روشنایی تابلوها ، می توان در نورپردازی های مربوط به معماری و ساختمان ها نیز استفاده کرد. لامپ‌های نئون و کاتدی سرد به شکل چشمه های نور لوله مانندی هستند که به هر شکل و هر رنگی می توانند ساخته شوند. لامپ‌های کاتدی سرد همانند لامپ‌های نئون هستند ، با این تفاوت که قطرشان بزرگتر است و بیشتر در نورپردازی های مربوط به معماری کاربرد دارد. لامپ کاتدی سرد از طریق انتهای دو شاخه ای که دارد قابل تشخیص است ، ولی لامپ نئون در انتهای خود به سیمی منتهی می شود. لامپ کاتدی سرد بیشتر از لامپ نئون ، نور تولید می کند .
0 Comments 0 Shares
Sponsored

پیج انیمیشن

در این پیج انیمیشن قرا داده می شود